Wednesday 2 May 2012

guruh, petir, kilat.. Allahuakbar!!


Asalamualaikum..

cerita semasa di Kelantan bermula;-

Setelah selesai membeli-belah di pasaraya Maydin, aku bersama 6 orang rakanku melangkahkan kaki ke warung Che Wok di sebelah Maydin..misi mencarik sebutir nasi di rantauan..haha
                Fisha: ehh..hujan laa..lebat kot..camne nak gerak nie?? Xkan nak redah kot..
                Wanie: aah laa eyh..lebat gilew..acanoo nie??

Kuat kedengaran bunyi guruh, kilat bersama petir berdentam-dentum menghentam bumbung bangunan..suasana di pintu depan Maydin menjadi riuh disebabkan ramai manusia berkumpul menunggu masa sesuai tuk pulang..
                Weed: eyh..aku da lapo gilew da nie..
                Wanie: tu lah..pe kate kite g makan kat food court belakang tu??
                Aku: kan da tutup..kul bape da nie..10 lebeh da kot..xcaye mehh disini..[sambil menarik tangan wanie tuk membuktikan kebenaran kata-katanya]

Terlihat seorang pekerja sedang mengelap meja kaunter..di tempat hidangan lauk-pauk juga masih kelihatan pinggan-pinggan lauknya..
                Aku: ehh..buka lagi laa..ehee~ aku tengok dari side kanan tadi..[sambil tersengih busuk]
                Wanie: yolah ko..eyh..jom laa makan kat food court..

Alih-alih memang betul food court tutup..heh..hampeh..perut da keroncong lagu remix dangkedut da nie..adei~ ehh..sempat lagi nak men-try-testing stok kasut baru kat Kasut You tu..haiz~ dasar perempuan tu memang perempuan gak..-.-‘’
                Fisha: ehh..da reda sket laa..jom laa redah..dekat jex kot..sempat jex..

Selamat sudah kerja redah-meredah..sekarang makan tym!!! Haha
Selepas makan..balik laa..hujan makin reda..hanya tinggal kilat yang masih memancar..kami bertujuh memberanikan diri tuk redah..hujan rintik jex pom..atau bahasa cinanya hujan bulu-bulu [ mao-mao yu ] haha..perjalanan dari Mydin ke rumah sewa mengambil masa dalam 10-15minit gak..

suddenly..di pertengahan perjalanan..tetibe kilat menyambung-nyambung..makin lama makin ganas..lorong gelap yang kami lalui sekejap menjadi terang benderang dan kemudian malap disebabkan kilat tadi..aku yang membawa barang kiri dan kanan nie terpaksa melangkah lebih laju mengejar rakan-rakan ku dihadapan..kilat makin mengganas..diselangi ngan guruh..jantungku berdetup makin pantas..mataku makin lama makin menunduk disebabkan takut dan silau dek kilat..mulut ku terkumat-kamit membaca apa-apa surah yang terlintas..pelbagai bayangan yang bermain di minda..ya Allah..da kiamat ke?? Hari nie hari apa?? aku membayangkan gambaran kiamat yang pernah aku baca..Ajal ku da sampai ke?? Aku membayangkan aku terdampar rentung di tengah padang jarak padang terkukur..sembahyang!! naseb baik aku da sembahyang Isyak sesudah azan tadi..lega sekejap..ya Allah..aku banyak dosa lagi..banyak benda xwat lagi..mama ayah kat rumah..adik aku..ish!! kenapa kaki aku lambat jex melangkah nie..slipar nie pom sama..jalan batu-batu plak tu..tetiba bunyik guruh yang kuat selari ngan kilat n petir menyambar..bagai menghalau atau merembat kami tuk berlari pulang..ya Allah..aku takut..mulut ku laju terkumat-kamit..ehh..kawanku sudah jauh ke depan..
                Aku: eyh!! Tunggu lah aku!!
                Weed: Bad!! Ley x?? barang ko banyak tu..

Aku cuba berlari sepantas boleh..tapi jalan yang berbatu bersama barang yang penuh di tangan ditambah pula ngan sakit perut akibat lepas makan terus exercise membantutkan pergerakan aku..hujan sudah reda..tetapi kilat n guruh terus menyambar..aku terasa de air mengalir di pipi ku..ya Allah..aku takut..sumpah aku takut….

Sesampai di rumah..kawan-kawanku riuh bercerita mengenai peristiwa tadi..masing-masing meluahkan perasaan takut, insaf akan tadi..aku turut de manambah..akan tapi hati ku masih lom reda..jantung aku rasa cam nak tercabut..Allah..aku cuba tenangkan diri..Allah..terdetik tuk mengerjakan solat sunat..yess!! solat..aku terus turun mengambil wuduk dan solat..ya Allah..laju air mataku mengalir..aku takut..takut….
Sesudah selesai..aku membuka lappy mendengarkan alunan alQuran..sambil membaca makna..ya Allah..ini rupanya love letter dari-Mu yang dikata-katakan tu..n sehingga saat ini..aku masih mendengar love letter ini..sambil menaip..di sini…..
29/4/12 @ 0058

p/s: pengalaman mengajar kita..menjadi lebey baik..berusaha menjadi yang baik..ke arah lebey baik..;)


www.tips-fb.com

No comments:

Post a Comment