Sunday 22 July 2012

saf 'budak' vs saf 'dewasa'??-.-''



asalamualaikum..
first day ramadhan..alhamdulillah..selesai sudah..huhu..hope dapat go through hari-hari yang akan datang ngan lebih keberkatan..hehe


well..tu bukan tujuan aku tuk meng-exercise jari-jemari tembam aku nie kat cinie.. [ ngaku plak tembam kan  -.-'' ] selepas aku membaca belog c Aiman Azlan yang nie..kepala aku pom banyak memusing n membina litar pintas memikirkan isi yang disampaikan..sampai laa ke terawih ngan adeq cinonet aku nie..n secara kebetulan..i experienced the same thing..


disebabkan aku datang awal..so aku ambik saf depan n tengah..bersebelahan ngan adeq cinonet aku tu..then sambil menunggu azan isyak..tetiba terdengar suara sumbang makcik belakang :


adek depan nie kalau nak sembayang situ elok-elok sket..jangan main-main..


aku terdiam..n pretend xdengar [ which the act that i regret now ]..kelihatan adeq cinonet aku ngan temannya tersipu-sipu malu n terdiam dek kena sound ngan makcik belakang..then aku pom terfikir pe yang aku baca tadi..memang betul..mentaliti makcik / pakcik zaman skunk masih memperkecilkan niat suci kanak-kanak ke surau / masjid..


bak kata pakcik Bakri pabila diceritakan semula kejadian tersebut..mungkin zaman dorang tu camtu kot cara didikan dia..da memang tradisi budak suka main..xley halang..bt kesukarelaan hati dorang tuk ke surau / masjid tu laa yang kita kena hargai..masa kecik laa nak didik..


well..proud to say..walaupun xdapat 20 rakaat..sekurang-kurangnya adek cinonet yang berumur 7 tahun tu berupaya bertahan sehingga dapat menyempurnakan 8 rakaat terawih..sebelum meminta izin tuk 'berehat'..alhamdulillah..


n hari nie pom benda yang sama terjadi..


budak-budak duk tepi yee..


-.-''




p/s: bukankah nabi sendiri suruh meraikan budak-budak??;)




www.tips-fb.com

No comments:

Post a Comment