Saturday 29 October 2011

as we grown up~!!



today..ermm....xtau satu hari yang lucky or otherwise..haiz~ aku hadapi 3 perkara yang berbeza..yang sedih, yang mendukacitakan [ eer~ sedih ngan dukacita tu membawa maksud yang sama kan?? hee~ ] , dan yang gembira..ermm..bese la..hidup nie kan ibarat putaran roda..sekejap di atas..sekejap di bawah..de gembira..de yang sedih..satu hari kita akan berada di tempat kita bermula..semua perkara dalam kehidupan kita nie xde yang kekal..hanya kita yang menentukan cara perjalanan yang patut kita lalui sementara masih ada nie..;)



ok!! tu baru mukadimah hari ini.. [ da macam dalam rancangan pe nta..hee~ ;p ] hari nie aku nak share pasal responsibility as a human.. maksudnye tanggungjawab kita sementara jadi manusia nie lah..ke korang nak tukar jadi lain?? jadi monyet ke, badak sumbu ke, kucing ke..hehe..kalau nak..bak kata ayahanda ambe..g kat Jabatan Pendaftaran Negara ( JPN ) g wat ic baru..cakap ngan pakcik tu..

''saya xnak jadi manusia da..saya nak tukar jadi monyet..boleh pakcik?? '' 


reaction pakcik tu lepas adegan tu..korang tanggung sendiri k..hehe..xD


nanti korang nye lesen pom jadi camnie xD


ok!! Badat..enough merepek-ing..straight to the point..sepanjang aku hidup menjadi seorang manusia..banyak benda yang aku dapat nilai..perkara-perkara yang dari kecil berlaku hingga memberi kesan yang amat besar dalam hidup..semakin berganjak dewasa banyak benda yang membuat aku sedar..bahawa hidup nie bukan untuk belajar, sembahyang 5 waktu, berjaya, berkerja, bahagiakan ibu bapa dan family, kahwin, besarkan anak, pencen n meninggal..banyak lagi benda yang tanpa kita sedar..perlukan pendekatan kita untuk melengkapi kehidupan kita..pe dia?? contohnya tanggungjawab kita..benda paling dekat..tanggungjawab kita di dunia..sebagai hamba kepada-Nya..sebagai anak..sebagai akak / abang / adik..tanggungjawab kepada diri sendiri..n the list goes on....kehidupan kita yang hanya sekali nie perlu dibahagikan dengan pelbagai cabang..jika terputus cabang tersebut..maka hidup kita tidak lengkap = kepuasan hidup juga akan terjejas.. [ eer~ paham x ayat berbelit aku nie?? ] 


most of us do it right?? ;)


ok!! contoh paling dekat..aku sendiri..sebagai kak long.. [ bukan along k ] memerlukan ketahanan mental dan fizikal yang tinggi..adik-adik membesar remaja..dalam suasana yang serba canggih dan moden..dengan pengaruh rakan sebaya yang kuat..soo aku sendiri kena kental dan bijak menghadapi satu-satu situasi..kita kena paham..darah muda..fikiran pra-matang..kita sendiri pun pernah hadapi situasi camtu dulu kan..soo kita as adult [ eer~ aku da upper age..bt adult tu cam tue sangat lah pulak..adei~ ] kena lah bijak mengubah cara kita agar bersesuaian dengan peringkat pertumbuhan budak..janganlah da besar panjang g beli hadiah kereta mainan tuk tarik perhatian dia..salah tu..zaman sekarang bukan zaman pukul-pukul, denda-denda..zaman kita dulu boleh lah..sekarang nie da xjalan da semua tu..semuanya kena guna psycology kita untuk handle and attract budak..kita kena ikut rentak dorang bt at the same time under our control..bak kata ayahanda hambe gak..didik anak nie cam main layang-layang..de masa kita kena lepas..de masa kita kena tarik balik..erk?? aku rasa da lari topik nie..hee~;p




at last bt not least, percayalah..segala tanggungjawab kita, samada dengan Allah, manusia, atau diri sendiri itu adalah dibawah kemampuan kita..Allah xkan bagi kita suatu yang xmampu kita pikul..bersyukurlah..sebesar mana ujian yang perlu kita lalui..sebesar mana pun beban yang harus kita pikul..semuanya di dalam kemampuan kita..cuma bagaimana kita hendak kendalikan atau cara kita hendak memikul beban tersebut..kalau beban tersebut perlu dipikul lama..take time to rest..kumpul energy dulu..baru pikul semula..baru kita dapat meringankan atau menyelesaikan masalah dengan berkesan..;) 




p/s: banyak benda yang bermain dalam minda..adoiyai~ hope dorang cepat besar n matang untuk mengerti semua nie..;)
www.tips-fb.com

No comments:

Post a Comment