Tuesday 20 December 2011

perkara yang anda xtau -- medication error..



asalamualaikum..dan salam barakah semua..hehehe..hari nie aku [ sebagai warganegara yang bertamadun ] telah selesai membayar saman aku..ceit!! cam lah benda tu sangat membangga kan negara..adeii~ well..Badat skunk nie pon ngah ting-tong atas sebab-sebab teknikal yang terpaksa aku tempuh.. [ pe-mende-ko-mepek-nie-Bad?? ]


aku nak try teknik nie kalau ley kurangkan tingtong aku nie..heh..
[ credit to mr google ]


hari nie aku nak cite sket pasal medication error..well..banyak factor yang boleh menyumbang kepada medication error nie..n kesan dia pun agak bahaya.. [ boleh mati patient woo!! ] secara jujur-sejujurnya..aku pun pernah wat gak sebenarnya..hee~ copp!! bt bukan tersalah bagi ubat..ter-dilute pekat ubat tu jex..n kesan dia --> phleblitis [ inflammation of the vein ---> irritasi salur darah yang menyebabkan bengkak kat kawasan tersebut ] perasaan aku masa tu?? perghh!! xpayah cakap lah kan..rasa nak nangis jex ble kena marah..hee~ xpe..nothing perfect until u make mistake n learn from it..tul x?? ;)




soo berbalik kepada topic kita tadi..most of the medication error disebabkan kecuaian manusia..factor sistem pom ley jadi gak..contohnya sistem HIS yang digunakan..bt xcatat kan dalam medication chart..pom ley keliru gak..n di sini perlunya bertanya nama patient [ walaupun sampai rimas kan..better dari tersalah bagi ubat ]..soo tips tuk elakkan medicatin error nie ialah dengan mengaplikasikan rights of medication administration iaitu 




kepada bakal-bakal staff nurse..hati-hatilah ketika memberi ubat..nyawa patient berada di tangan anda..beringatlah bahawa setiap pekerjaan / perbuatan anda akan disoal di sana kelak..amanah dan jujurlah ketika bekerja..ok?? gud lux to all nurses!! jangan risau..percayalah bahawa setiap pengorbanan anda akan dibalas walaupun sebesar zarah..=)


p/s: mood bebel Badat --> first of all..perlu ke approach cakap camtu?? kenapa sampai begitu sekali?? nak apa sebenarnya?? kenapa datang balik?? i really though i'm over u..bt i did'nt..adoiyai~ ye ponn~

www.tips-fb.com

1 comment:

  1. Thanks for sharing this information. I really like your blog post very much. You have really shared a informative and interesting blog post with people.. Medical Billing Practices

    ReplyDelete